نحوه استفاده از تاچیمتر ساعت مچی

تاچیمتر در دو سبک برای اندازی گیری سرعت و مسافت طراحی شده است. هر یک از اعداد حک شده در تاچیمتر دارای موقعیت مخصوص به خود هستند. برای استفاده از تاچیمتر مراحل مختلفی وجود دارد که باید با رعایت اولویت انجام شود. تاچیمتر ها اغلب دارای موقعیت سرعت و مسافت مشخصی دارند.

تاچیمتر ساعت چیست

تعریف تاچیمتر و انواع آن

افرادی که علاقه زیادی به خرید ساعت دارند قطعاً کلمه تاچیمتر بارها به گوششان رسیده است. تاچیمتر مقیاس مشخصی است که در دور قاب ساعت های آنالوگ دیده می شود. البته که منظور ساعت های آنالوگ کرنوگراف است. تاچیمتر ها اغلب با اعداد 500 تا 60 شناخته می شود. در این مقاله قصد داریم در مورد نحوه استفاده از تاچیمتر صحبت کنیم. افرادی که قصد خرید ساعت مردانه دارند علاقه زیادی به نشانه گذاری های دور لبه ساعت دارند. علامت های اندازه گیری شده به صورت متناسب تعیین می شوند. تاچیمتر ها با استفاده از فرآیند تبدیل زمان سپری شده به سرعت یعنی ثانیه در واحد سرعت مورد استفاده قرار می گیرند.

در تاچیمتر ها معمولا 400 از در کنار عدد 2 نوشته شده است شروع می شود و در نهایت 60 که نشانگر عدد 12 است دیده می شود. این اعداد در برخی از ساعت ها موقعیت دیگری دارند.

تاچیمتر ها برای محاسبه سرعت بر اساس زمان سفر و همینطور اندازه گیری مسافت استفاده می شود. منظور مسافت بر اساس سرعت است.

ساعت تاچیمتر

تاچیمتر و اندازه گیری سرعت

همانطور که در بخش آغازین مقاله صحبت شد یکی از وظایف مهم تاچیمتر ها اندازه گیری سرعت است. سرعت بر اساس زمان سفر ارزیابی می شود. مرحله اول در این اندازه گیری شروع مقیاس تاچیمتر است که در دور قاب سرعت قرار دارد و نیاز است که این نقطه مشخص شود. در برخی از مدل های ساعت این بخش در قسمت بیرونی دیده می شود. سرعت واحد اغلب مقیاس تاچیمتر 500 واحد است که بر اساس ساعت 1 و 2 شروع می شود. در مرحله دوم از اندازه گیری سرعت به وسیله تاچیمتر نیاز به تعیین واحد اندازه گیری است. مشخص است که تصمیم فرد در انتخاب واحد اندازه گیری بسیار مهم است. در این راستا حق انتخاب شما بین مایل یا کیلومتر خواهد بود. فرض ما بر این است که شما کیلومتر را انتخاب کرده اید (در ایران کیلومتر به نسبت مایل بیشتر مورد تقاضا قرار می گیرد) سپس نوبت به بررسی تعیین دقیق یک کیلومتر از فاصله مشخص است به این معنی که تعریف شما از یک کیلومتر باید واقعی و دقیق باشد. این موضوع را با مثالی توضیح می دهیم. فرض کنید که شما قرار است برای اتومبیل شما سرعت را در طول یک کیلومتر اندازه گیری کنید به این ترتیب نیاز است که و نقطه مرجع برای بخش آغاز و پایان در نظر گرفته شود. شما می توانید از علائم نشانگر در جاده ها که برای کیلومتر هستند نیز استفاده نمایید. در مرحله سوم در ابتدا کورنوگراف خود را ریست کنید این کار در هر مرحله از کرنوگراف باید انجام شود.اغلب دکمه ریست در موقعیت شماره 4 دیده می شود. حال به محض اینکه وسیله نقلیه شما از اولین نشانگر عبور کرد نیاز است که دکمه کرنوگراف را فشار دهید و به طبع پس از خارج شدن از دومین نشانگر نیاز به توقف دکمه یاد شده دارید. به این بخش دقت کنید و زمان را غنیمت بشمارید.

پس از اینکه کورنوگراف متوقف شد به به عددی که ثانیه شمار کرنوگراف نشان می دهد دقت کنید این عدد تقریبا سرعت شما را مشخص می کند. مثلاً اگر عدد 85 بر روی تاچی متر نشان داده شده است یعنی وسیله نقلیه با سرعت 85 کیلومتر در ساعت حرکت می کند. البته که اغلب تاچیمتر ها حداقل سرعت 60 کیلومتر بر ساعت را نشان می دهند و درجه بندی بر طبق این حداقل در نظر گرفته می شود.

آنچه در اندازه گیری سرعت با تاچیمتر مهم است پارامترهای مشخص است مثلاً T مقدار مقیاس تاچیمتر است به طوری که نشانگر ثانیه بوده و برای هر یک ساعت 3600 ثانیه در نظر گرفته می شود.

فرض کنید شما در اتوبوس بین شهری و در یکی از اتوبان ها در حال حرکت هستید. در اغلب اتوبان ها علائم برای جداسازی در یک کیلومتر مشخص است به این ترتیب می توانید به محض عبور از اولین تابلو کورنوگراف را فعال کنید و به محض رسیدن به تابلو اعلان بعدی کرونوگراف را غیر فعال نمایید. عقربه کرنوگراف ها اغلب نشان از ثانیه شمار هستند و در نهایت سرعت میانگین اتوبوس به شما نمایش داده می شود.

اندازه گیری سرعت با تاچیمتر

تاچیمتر و اندازه گیری مسافت

اندازه گیری مسافت با تاچیمتر شباهت زیادی با اندازه گیری سرعت دارد اما یک سری تمایز وجود دارد که نیاز به بررسی دقیق دارد. در این راستا باز هم نیاز است شروع مقایس تاچیمتر در دور قالب ساعت مشخص شود. در این روش نیز مقایش تاچیمتر موقعیت ساعت 1 و 2 را در نظر می گیرد و نشانگر سرعت نیز 500 خواهد بود. اما شما برای اندازه گیری مسافت نیازی به دو نشانگر نخواهید داشت. آنچه در این روش اهمیت دارد انتخاب یک سرعت ثابت است که مثلاً سرعت 80 کیلومتر بر ساعت می تواند مثال خوبی باشد. سپس نیاز به فشردن دکمه شروع کرونوگراف دارید و باید صبر کنید تا عقربه ثانیه شمار کرنوگراف به عدد تاچیمتر مورد نظر یعنی 80 برسد. زمانی که عقربه ثانیه شمار با سرعت برابر شد یعنی شما یک کیلومتر را طی کرده اید. بله درست حدس زدید اندازه گیری سرعت و مسافت توسط تاچیمتر روش های رفت و برگشتی هستند. در این روش نیز ریست بودن کرونوگراف در ابتدای کار مهم است و البته که محدودیت درجه بندی تاچیمتر برای مسافت با سرعت 60 کیلومتر بر ساعت نیز ارزیابی می شود. برای خرید ساعت بهتر است شرایط تاچیمتر به طور دقیق ارزیابی شود و دقت آن مشخص شود.

کورنوگراف چیست؟

در توضیح تاچیمتر بارها صحبت از کورنوگراف شد اینطور که مشخص است سوالی در زمینه کرنوگراف در ذهن افراد در راستای خرید ساعت دیده می شود. ساعت های کرنوگراف اغلب در حساسیت های مختلفی تولید و عرضه می شود و حساسیت به کار رفته در کرنوگراف تا دهم ثانیه و حتی صدم ثانیه در نظر گرفته می شود. هرچه حساسیت و دقت کمتر باشد یعنی تکنولوژی به رفته در ساعت بیشتر است. در ساعت هایی که دارای کرنوگراف هستند اغلب سه عقربه دیده می شود و دو دکمه فشاری نیز وجود دارد. دکمه های فشاری بر روی بدنه ساعت در مدل های شروع و پایان و تنظیم مجدد هستند. در ساعت های دارای کرنوگراف از دسته کوک استفاده می شود. معمولاً بالاترین دکمه با عدد 2 ساعت هم تراز می شود. این کار برای شمارنده ها استفاده می شود و شمارش ثانیه ها بلافاصله پس از فشردن صورت می گیرد. در صورت متوقف کردن اندازه گیری و حرکت نیاز به یکبار دیگر فشردن همان دکمه خواهد بود.

دکمه ای که در پایین کرنوگراف است برای تنظیم مجدد کرنوگراف است و البته که هم تراز با نشانگر ساعت 4 است. این دکمه برای صفر کردن استفاده می شود.

یک دکمه دقیقه شمار در کرنوگراف وجود دارد و وظیفه اصلی آن اعلام مدت دقیقه ای است که از زمان دکمه استارت زده شده است. همینطور عقربه ساعت شمار در کرنوگراف که سمت چپ ترین عقربه بر روی صفحه ساعت است به شما می گوید که از زمان استارت کرنوگراف چند ساعت سپری شده است. کرنوگراف کمک می کند تا به طور دقیق ثانیه ها و دقیقه و ساعت سپری شده مشخص شود و در برخی از ساعت ها تا 12 ساعت بدون وقفه را نشان می دهد. برای خرید ساعت زنانه مدل های دارای کرنوگراف البته به میزان محدودتر از ساعت مردانه در اختیار افراد قرار می گیرد. نحوه کار تاچیمتر با کرنوگراف ست می شود.

راهنمایی برای خرید ساعت غواصی، قیمت و مشخصات

راهنمایی برای خرید ساعت غواصی، قیمت و مشخصات مشاهده مطلب

معرفی ساعت های سیکو ۵ اسپرت انیمه ناروتو

معرفی ساعت های سیکو ۵ اسپرت انیمه ناروتو مشاهده مطلب

راهنمای کامل استفاده از ساعت مچی برای آقایان

راهنمای کامل استفاده از ساعت مچی برای آقایان مشاهده مطلب

۵ مدل از بهترین ساعت های سولار در ایران

۵ مدل از بهترین ساعت های سولار در ایران مشاهده مطلب

معرفی و بررسی موتور های ساعت مچی

معرفی و بررسی موتور های ساعت مچی مشاهده مطلب