آنچه باید در مورد ساعت ضد آب بدانید

خرید ساعت مچی اگرچه ظاهرا کار پیچیده ای نیست اما با توجه به آپشن های مختلفی که یک ساعت مچی با خود به همراه دارد، نیازمند دقت و اطلاعات است. از کورنوگراف گرفته تا نوع شیشه ساعت باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. یکی از مهمترین مواردی که اکثر ساعت های اورجینال و ساعت های کپی با خود به همراه دارند، خاصیت ضد آب بودن ساعت است. اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که ضد آب بودن ساعت مچی دقیقا به چه معنایی است؟

تقریبا اکثر ساعت های موجود در بازار برچسب مقاوم در برابر آب یا Water Resistant را با خود به همراه دارند. با این حال این به آن معنا نیست که هر ساعتی که چنین برچسبی دارد می توان با خود به درون استخر یا دریا برد. پارامترهایی برای میزان برخورد با آب برای قابلیت ضد آب بودن ساعت مچی تعریف شده که باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

تاریخچه قابلیت مقاومت در برابر آب

ایده ساخت ساعت ضد آب که بتواند در برابر نم و رطوبت از خود مقاومت نشان دهد، به سال اوایل قرن 20 میلادی بر می گردد. در زمان جنگ جهانی اول غواصان ایتالیایی از نوعی ساعت استفاده می کردند که میزان ورود آب به ساعت را کاهش می داد. با این حال این ساعت ها در بسیاری از مواقع به خوبی کار نمی کردند.

در سال 1930 برای اولین بار شرکت امگا به صورت رسمی ساعتی را روانه بازار کرد که مدعی بود تا 100 متر زیر آب کار می کند. البته این تنها یک فرضیه بود ولی تا عمق 14 متری زیر آب دریا مورد امتحان قرار گرفت. در نهایت در سال 1950 شرکت رولکس به صورت رسمی ساعت مقاوم در برابر آب را به تولید انبوه رسانده و به بازار عرضه کرد.

در طول سال های گذشته تعاریف و استانداردهای مختلفی برای ساعت مچی مقاوم در برابر آب مشخص شده است. با پیشرفت تکنولوژی، شرکت های بزرگ ساعت سازی توانسته اند با استفاده از برخی پارامترها به میزان قابل قبولی از توانمندی برای ساخت ساعت های ضد آب برسند. به نظر می رسد این روند در سال های آتی نیز ادامه خواهد داشت.

ساعت من چقدر در برابر آب مقاوم است؟

این سوالی است که شاید شما هم از خودتان پرسیده باشید. وقتی با برچسب Water Resistant بر روی ساعت مچی مواجه می شویم، از خودمان می پرسیم این ساعت چقدر می تواند درون آب برده شود؟ سوالی که کاملا وابسته به نوع و مدل ساعت دارد و باید به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

شاید شما هم در هنگام مطالعه توضیحات محصول به اعداد خیره کننده ای برخورده باشید. برای مثال نوشته شده این ساعت در برابر آب 50 متر مقاوم است! آیا این عنوان مجوزی برای استفاده از ساعت در عمق های زیاد تا 50 متر است؟ مشخص است که خیر! وقتی صحبت از مقاوم در آب 50 متر می شود یعنی می تواند 5 اتمسفر فشار را تحمل کند. یعنی شما از این ساعت تنها در عمق بسیار کم می توانید استفاده کنید.

توضیح مفاهیم مربوط به ساعت ضد آب

عبارت Water Resistant یا به صورت تنها یا با برخی عبارات دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه توضیح مختصری در مورد معنا و مفهوم هر کدام از این نوشته ها ارائه می شود که می تواند به شما در خرید ساعت مچی کمک کند. در واقع شما باید با توجه به نوع استفاده ای که از ساعت مچی خود دارید، میزان مقاومت در برابر آب آن را مشخص کنید.

Water Resistant: اگر این عبارت به صورت تنها آمده باشد، یعنی ساعت مچی شما تنها در شرایط عادی در برابر نم و رطوبت مقاوم است. برای مثال ساعت هایی با این ویژگی مشکلی با عرق کردن دست یا نم باران ندارند؛ اما رطوبت بیشتر این ساعت ها را دچار مشکل می کند

Water Resistant 30M: این ساعت ها مقاومت بیشتری در برابر آب دارند و می توانند تا 3 بار را تحمل کنند. از این ساعت ها می توانید بدون ترس و دلهره در زیر باران استفاده کنید. در صورتی که چنین ساعتی در دست داشته باشید و آب روی آن بریزد نیز مشکل برای ایجاد نخواهد شد.

Water Resistant 50M: از ساعت هایی که تحمل 5بار فشار هوا را دارند می توانید در وان حمام و استخرهای کم عمق استفاده کنید. توجه داشته باشید که بهتر است چنین ساعت هایی زیاد به زیر آب فرو نروند.

Water Resistant 100M: استفاده از ساعت هایی با این ویژگی در استخرهای عمیق تر امکان پذیر است. در واقع اگر می خواهید بدون هیچ دغدغه ای در استخر با ساعت خود شنا کنید، به زیر آب بروید و کرنومتر را روشن کنید یا کارهای مختلف دیگری را انجام دهید ،ساعت هایی با این ویژگی برای شما مناسب هستند. این ساعت ها می توانند تا 10 اتمسفر فشار را تحمل کنند.

Water Resistant 200M: از ساعت هایی با این ویژگی می توان برای غواصی تا 20 اتمسفر استفاده کرد.

Water Resistant 300M: از چنین ساعت هایی می شود در غواصی تا 30 اتمسفر بهره برد.

نکاتی در مورد استفاده از ساعت های مقاوم در برابر آب

این ساعت ها زمانی مقاوم در برابر هستند که پشت ساعت باز نشده باشد. در واقع اعداد گفته شده، فشاری است که واشر درب پشت ساعت مچی می تواند تحمل کند. در نتیجه این واشر اهمیت بسیار زیادی دارد.

حتما توجه داشته باشید که واشر پشت درب ساعت مچی به حرارت حساس است. به همین علت نباید در معرض حرارت یا گرمای زیاد قرار گیرد تا کارایی خود را حفظ کند. برای مثال بردن این ساعت ها در سونا و جکوزی باعث کاهش توانایی ساعت مچی برای مقاومت در برابر آب می شود.

در هنگام خرید ساعت مچی با مقاومت 10 اتمسفر و بیشتر ، حتما به کیفیت برند توجه داشته باشید. اگر توانایی تشخیص ساعت اصل از غیر اصل را ندارید یا آشنایی با ساعت های کپی ندارید، حتما به سراغ فروشگاه های معتبر بروید یا با افراد خبره مشورت کنید. ساعت لوکس با ارائه مشاوره رایگان به شما برای انتخاب بهترین ساعت مچی کمک خواهد کرد.

راهنمایی برای خرید ساعت غواصی، قیمت و مشخصات

راهنمایی برای خرید ساعت غواصی، قیمت و مشخصات مشاهده مطلب

معرفی ساعت های سیکو ۵ اسپرت انیمه ناروتو

معرفی ساعت های سیکو ۵ اسپرت انیمه ناروتو مشاهده مطلب

راهنمای کامل استفاده از ساعت مچی برای آقایان

راهنمای کامل استفاده از ساعت مچی برای آقایان مشاهده مطلب

۵ مدل از بهترین ساعت های سولار در ایران

۵ مدل از بهترین ساعت های سولار در ایران مشاهده مطلب

معرفی و بررسی موتور های ساعت مچی

معرفی و بررسی موتور های ساعت مچی مشاهده مطلب